fbpx

Curcuminul și beneficiile acestuia

Ce este curcuminul?

Curcuminul este un pigment de culoare galbenă, care se găsește în turmeric. Nu, curcuminul și turmericul nu înseamnă același lucru, deși mulți ar fi tentați să spună că da. Turmericul reprezintă doar una din numeroasele specii de curcuma (gen din care fac parte aproape 100 de specii de plante din familia Zingiberaceae) [1], iar curcuminul este principala substanță care se extrage prin procesarea tulpinii subterane de turmeric. 

Datorită proprietăților benefice ale curcuminului, acesta prezintă o paletă largă de utilizări, atât în alimentație, cât și ca adjuvant în tratamente medicale. În continuare, voi  prezenta treptat beneficiile curcuminului, dar şi contraindicaţii sau posibile efecte adverse.  

                                                                                  

Efecte ale curcuminului

  • Reduce inflamația (antiinflamator); [2],[3]
  • Este antioxidant (împiedică sau întârzie acțiunea de oxidare); [4]
  • Reduce nivelul colesterolului rău din sânge (LDL-colesterol); [5]
  • Reduce nivelul de zahăr din sânge (glicemia); [6]
  • Poate aduce beneficii pentru unele afecțiuni ale pielii; [7], [8]
  • Poate fi un aliat în lupta cu cancerul; [9]
  • Încetinește degradarea celulelor nervoase (rol neuroprotector); [10], [11]
  • Ajută în lupta cu kilogramele în plus. [12]

 

Are efect antiinflamator?

Deși sună greu de crezut, curcuminul joacă un  puternic rol în reducerea inflamației. Acesta reduce răspunsul organismului la inflamație (printr-un proces de down-regulation – reducerea producţiei şi secreţiei hormonale a organismului) al unei enzime numite ciclooxigenaza-2 sau pe scurt COX-2. Multe antiinflamatoare cunoscute acționează, de asemenea, prin inhibarea respectivei enzime. Prin urmare, efectul antiinflamator al curcuminului este dovedit nu numai prin interacțiunile biochimice ale sale, dar și prin studii.  [2], [3]

Un studiu recent [13] de tip randomizat controlat a evaluat eficacitatea curcuminului (500mg în 14 pacienți-primul grup), curcumin (500mg) împreună cu diclofenac sodic (50mg în 12 pacienți-grupul doi) și diclofenac sodic (50mg-grupul 3) timp de 8 săptămâni. De luat în calcul este faptul că acest compus avea o biodisponibilitate îmbunătățită. Toți pacienții incluși în studiu sufereau de artrită reumatoidă (boală inflamatorie care afectarea integritatea și funcția articulațiilor).

 

 

DAS 28 – Disease Activity Score 28 este un scor specific pacienților cu artrită reumatoidă. Pacienții cărora li s-a administrat doar curcumin au avut o scădere procentuală a scorului DAS-28 asemănătoare celor care au avut drept tratament doar diclofenac.[13]

 Curcuminul este eficient în reducerea inflamației în numeroase patologii precum: 

  • Artrită (inflamație articulară); [14]
  • Uveită (inflamaţie a uveei – strat pigmentar al irisului); [15]
  • Dispepsie (tulburare a procesului de digestie); [3]
  • Sindromul colonului iritabil (cea mai frecventă dintre tulburările intestinale, manifestată prin dureri abdominale, balonare, flatulență, constipație, diaree etc); [3]
  • Pancreatită (inflamație acută sau cronică a pancreasului); [3]
  • Infecție cu Helicobacter pylori (bacterie ce se regăseşte la nivelul stomacului); [3]
  • Inflamații postoperatorii. [3]

Eficiența curcuminului asupra acestor afecțiuni a fost susținută și demonstrată prin studii, printre care şi [3],[15],[14]. În urma unui studiu realizat pe pacienții care prezintă sindrom al colonului iritabil s-a descoperit că administrarea curcuminului și a unui tratament standard a avut o eficiență mai mare decât administrarea unui tratament placebo. [3]

 

Se poate folosi ca agent antioxidant?

În spatele procesului accelerat de oxidare din corpul nostru, se află niște molecule numite radicali liberi. Oxigenul consumat de către celulele noastre duce la generarea de o serie de molecule numite specii reactive de oxigen (SRO). Acestea sunt produse de corp în mod continuu prin procese fiziologice cum ar fi respirația sau susținerea unui sistem imunitar activ.  Ele pătrund în organism și din cauza mediului toxic în care ne aflăm și pot acționa direct asupra celulelor și asupra ADN-ului. Compoziția chimică a curcuminului, prin proprietățile sale antioxidante, ajută la blocarea acțiunii radicalilor liberi, a SRO şi în același timp stimulează enzimele responsabile pentru combaterea lor. [4] Pentru a nu intra în detalii pe care unii dintre voi le-ați putea găsi plictisitoare, puteți citi mai multe în studiul menționat anterior.

 

Curcuminul reduce nivelul LDL-colesterolului

În sânge există lipoproteine (combinație de lipide cu proteine) cu densitate scăzută (LDL), cunoscute și sub denumirea de colesterol „rău”. Există şi așa-numitul colesterol „bun” sau lipoproteine cu densitate mare (HDL). 

LDL este o lipoproteină a cărei funcție este de a transporta colesterolul în sânge. Rolul ei negativ este dat de faptul că depozitează excesul de colesterol în pereții arterelor, fapt care duce, în timp, la îngroșarea și scăderea diametrului vaselor de sânge și la creşterea riscului de a dezvolta boli cardiace.

Se pare că efectul de a scădea LDL-ul a fost demonstrat şi de această meta-analiză [5]. Deşi doar 7 studii au fost incluse în această analiză, scăderea nivelului de LDL a fost semnificativ statistic mai mare în grupurile care au primit curcumin decât în grupul care a primit placebo. Din păcate nu s-a observat şi o creştere a HDL-ului, al cărui efect este unul protectiv. În plus,  s-a observat o reducere şi a nivelul de trigliceride în cadrul grupurilor care au primit curcumin. Au existat reacţii adverse atât în grupurile care au primit curcumin, dar şi în cele care au primit placebo. Niciuna dintre acestea nu a fost serioasă, dar se pot aminti: greaţă, dureri abdominale, constipaţie şi diaree. 

 

 

Curcuminul reduce nivelul de zahăr din sânge?

În cadrul unui studiu s-a demonstrat că extractul de curcumin a scăzut nivelul de zahăr din sânge în mai puțin de două săptămâni de tratament. Curcuminul a fost de asemenea asociat cu mai puține grăsimi circulante în sânge, fapt care susţine afirmaţiile de mai sus. [6]   

Hemoglobina glicozilată sau HbA1c  (variabilă urmărită în acest studiu) descrie o varietate de compuși ce au în comun glicarea hemoglobinei – reacția de atasțare non-enzimatică a glucozei sau a altor hexoze (monozaharide cu 6 atomi de carbon) la molecula de hemoglobina. Bazat pe meta-analiza a 6 studii (546 pacienți), curcuminul a redus HbA1c cu 0,49 mg/dl [0,96-0,02 mg/dl ; p=0,04]. Rezultatul glicemiei bazale (glicemia măsurată pe stomacul gol, dimineața), în urma analizei a 8 studii efectuate pe pacienții cu diabet zaharat de tip 2 (637 de pacienți), s-a redus cu 11,68 mg/dl [22,11-1,25mg/dl], fapt ce susține contribuția semnificativă a curcuminului în ceea ce priveşte controlul glicemiei la pacienții cu diabet zaharat de tip 2. [6]

 

Curcuminul – adjuvant puternic în lupta cu afecțiuni ale pielii

Un exemplu concret în care curcuminul s-a dovedit a fi eficient este psoriazisul, o boală cronică inflamatorie (la fel cum a fost punctat și mai sus, curcuminul are efect antiinflamator) care apare ca rezultat al înmulţirii excesive a unor celule numite keratinocite (celulele epidermului, stratul cel mai superficial al pielii).

Cea mai frecvent studiată cale prin care curcuminul își exercită efectul benefic este prin inhibarea NF-kB,reducând inflamația și asigurând astfel beneficii pentru diverse afecțiuni ale pielii.

Pe lângă psoriazis, curcuminul poate fi eficient și în cazul dermatitelor sau acneei [8].

 

Curcuminul – un aliat în lupta cu cancerul

În studiul [9] s-a evidențiat potențialul anticanceros al curcuminului, valabil împotriva a numeroase tipuri de cancer: leucemie, limfom, cancer gastrointestinal, cancer de sân, cancer ovarian, cancer de plămâni, melanom, sarcom.

Curcuminul poate modula mai multe căi de semnalizare celulară și poate să interacționeze cu multiple ținte moleculare. Siguranța, costul scăzut și eficacitatea deja dovedită a curcuminului, considerat un medicament natural anti-îmbătrânire, îl face un agent promițător pentru tratamentul bolilor care apar odată cu înaintarea în vârstă precum cancerul. [9]

Cercetările au arătat că anumite forme de cancer (cum ar fi cel de prostată, de colon, de sân și pulmonar) sunt de aproape 10 ori mai rar întâlnite în India, unde se consumă mult curcumin, față de alte continente (cum sunt cel american sau european), unde curcuma se consumă ocazional.

Folosirea regulată a turmericului (care conține curcumin) în preparatele tale culinare poate să împiedice răspândirea celulelor canceroase. [9]

Curcuminul opreşte îmbătrânirea?

Rolul neuroprotector al curcuminului se referă la capacitatea acestuia de a încetini degradarea celulelor nervoase, deci într-un mod indirect, poate ajuta la menţinerea sistemului nervos mai „tânăr”. S-a demonstrat că acest curcumin are efecte benefice asupra bolii Alzheimer, fiind una dintre cele mai promițătoare componente pentru dezvoltarea tratamentului la pacienții cu Alzheimer (afecțiune declinantă a sistemului nervos care determină probleme de memorie, gândire și comportament).[11]

Curcuminul exercită un rol neuroprotector prin eliminarea directă sau indirectă a speciilor de radicali liberi, [10]  reduce stresul oxidativ și îmbunătățește fluxul sanguin cerebral.

 

Curcuminul ajută la slăbit?

Pentru persoanele care urmează o dietă de slăbire este recomandat să includă în alimentația lor turmericul (condiment care conține curcumin). Turmericul are proprietatea de a te ajuta să scapi de toxine, de a diminua retenția de apă în organism (este numită edem şi descrie reţinerea anormală de lichid ȋn ţesuturile corpului mai ales ȋn cel conjunctiv, putând fi cauzată și de un aport excesiv de sare sau de carbohidrați) și de a contribui la o digestie sănătoasă.

În cadrul unui studiu recent de tip randomizat controlat, [12] greutatea medie pierdută a crescut de la 1,88 la 4,91%, reducerea grăsimii corporale s-a produs cu un procent de la 0,70 la 8,43% , iar circumferința taliei a scăzut de la 2,36 la 4,14% și a șoldului de la 0,74 la 2,51%. (toate acestea după o perioadă de 60 de zile). Așadar, curcuminul este tolerat și poate afecta protocoalele și abordările de gestionare a greutății.

 

 

Turmericul poate fi introdus cu ușurință în alimentația oricărui individ, astfel încât voi lăsa mai jos câteva idei de combinații în care îl puteți adăuga:

  • Prepararea de curry,
  • Turmeric latte,
  • Smoothie cu mango, ghimbir și turmeric,
  • Supă cremă cu morcovi și turmeric,
  • Salată de andive cu vinegrata și turmeric,
  • Ceai de turmeric cu lămâie,
  • Smoothie cu ananas, morcov și turmeric.

 

Curcuminul și piperina

Condimentul numit turmeric este compus din aproximativ 5% curcumim (substanță activă), la fel cum 5% din greutatea piperului negru este reprezentată de un compus numit piperină. Piperina îmbunătățește absorbția curcuminului în organism, motiv pentru care cele 2 folosite împreună sunt considerate un cuplu imbatabil.

Într-un studiu randomizat controlat asupra unor jucători de rugby [16], s-a dovedit că suplimentarea cu 6g de curcumnin și 6mg de piperină în fiecare zi între 48 ore înainte și 48 ore după efectuarea unor exerciții fizice care produc leziuni musculare, apare un efect de recuperare a funcțiilor musculare.

 

Contraindicații și reacții adverse

Ca orice alt aliment în exces, curcuminul poate duce la reacții adverse în urma ignorării contraindicațiilor date de specialiști. Printre contraindicații se numără următoarele: 

  • nu se recomandă femeilor însărcinate sau celor care alăptează;
  • nu se recomandă pacienților care suferă de afecțiuni ale rinichilor sau ale vezicii urinare
  • nu se recomandă în combinație cu medicația anticoagulantă (aspirină, heparină), deoarece poate crește riscul de hemoragie;
  • nu se recomandă pacienților diagnosticați cu diabet;
  • nu se recomandă consumarea lui peste limita stabilită de medicul specialist în funcție de fiecare pacient și nevoile sale (pentru a stabili doza zilnică de curcumin de care ai nevoie, trebuie să consulți medicul).

În urma încălcării oricărui punct din cele prezentate mai sus, pot apărea efecte adverse precum:

  • Greață;
  • Diaree;
  • Dureri abdominale;
  • Ulcer (dacă este folosit pe termen lung într-o cantitate neadecvată).

 

Rezumat

Curcuminul este extrem de benefic pentru organismul uman, cât timp este folosit în cantitatea corectă, recomandată de medic în funcție de necesitățile fiecărui individ. (vezi câteva contraindicaţii menţionate mai sus)

   Are numeroase efecte benefice printre care: 

  • reduce glicemia,
  • colesterolul „rău” din sânge, 
  • este antioxidant, 
  • antiinflamator, 
  • neuroprotector, 
  • ajută în lupta cu kilogramele în plus, afecțiuni ale piele și chiar cancer.

Ca orice altă substanță, curcuminul poate fi însoțit și el de reacții adverse precum greață, diaree dar și altele aşa că nu uita că natural nu înseamnă întotdeauna şi sigur cum nici mai mult nu este mereu mai bine.

Autor: Raluca Ioana Paciu

Editor: Vlad George Rădulescu

 

Referințe

[1] W. de S. Tavares, S. de Sousa Freitas, G. H. Grazziotti, L. M. L. Parente, L. M. Lião, and J. C. Zanuncio, “Ar-turmerone from Curcuma longa (Zingiberaceae) rhizomes and effects on Sitophilus zeamais (Coleoptera: Curculionidae) and Spodoptera frugiperda (Lepidoptera: Noctuidae),” Ind. Crops Prod., 2013, doi: 10.1016/j.indcrop.2013.01.023.

[2] A. Shehzad, G. Rehman, and Y. S. Lee, “Curcumin in inflammatory diseases,” BioFactors. 2013, doi: 10.1002/biof.1066.

[3] Julie S. Jurenka, “Anti-inflammatory properties of curcumin, a major constituent of Curcuma longa: A review of preclinical and clinical research,” Altern. Med. Rev., 2009.

[4] T. Ak and I. Gülçin, “Antioxidant and radical scavenging properties of curcumin,” Chem. Biol. Interact., 2008, doi: 10.1016/j.cbi.2008.05.003.

[5] S. Qin et al., “Efficacy and safety of turmeric and curcumin in lowering blood lipid levels in patients with cardiovascular risk factors: A meta-analysis of randomized controlled trials,” Nutrition Journal. 2017, doi: 10.1186/s12937-017-0293-y.

[6] N. Poolsup, N. Suksomboon, P. D. M. Kurnianta, and K. Deawjaroen, “Effects of curcumin on glycemic control and lipid profile in prediabetes and type 2 diabetes mellitus: A systematic review and meta-analysis,PLoS ONE. 2019, doi: 10.1371/journal.pone.0215840.

[7] P. Ganesan and D. K. Choi, “Current application of phytocompound-based nanocosmeceuticals for beauty and skin therapy,” International Journal of Nanomedicine. 2016, doi: 10.2147/IJN.S104701.

[8] R. L. Thangapazham, S. Sharad, and R. K. Maheshwari, “Skin regenerative potentials of curcumin,” BioFactors. 2013, doi: 10.1002/biof.1078.

[9] P. Anand, C. Sundaram, S. Jhurani, A. B. Kunnumakkara, and B. B. Aggarwal, “Curcumin and cancer: An ‘old-age’ disease with an ‘age-old’ solution,” Cancer Lett., vol. 267, no. 1, pp. 133–164, 2008, doi: 10.1016/j.canlet.2008.03.025.

[10] F. Di Meo, S. Margarucci, U. Galderisi, S. Crispi, and G. Peluso, “Curcumin, gut microbiota, and neuroprotection,” Nutrients. 2019, doi: 10.3390/nu11102426.

[11] T. Hamaguchi, K. Ono, and M. Yamada, “Curcumin and Alzheimer’s disease,” CNS Neuroscience and Therapeutics. 2010, doi: 10.1111/j.1755-5949.2010.00147.x.

[12] F. Di Pierro, A. Bressan, D. Ranaldi, G. Rapacioli, L. Giacomelli, and A. Bertuccioli, “Potential role of bioavailable curcumin in weight loss and omental adipose tissue decrease: Preliminary data of a randomized, controlled trial in overweight people with metabolic syndrome. Preliminary study,” Eur. Rev. Med. Pharmacol. Sci., 2015.

[13] B. Chandran and A. Goel, “A randomized, pilot study to assess the efficacy and safety of curcumin in patients with active rheumatoid arthritis,” Phyther. Res., 2012, doi: 10.1002/ptr.4639.

[14] Y. Henrotin et al., “Biological actions of curcumin on articular chondrocytes,” Osteoarthritis and Cartilage. 2010, doi: 10.1016/j.joca.2009.10.002.

[15] D. M. Radomska-Leśniewska, A. Osiecka-Iwan, A. Hyc, A. Góźdź, A. M. Dąbrowska, and P. Skopiński, “Therapeutic potential of curcumin in eye diseases,” Cent. Eur. J. Immunol., 2019, doi: 10.5114/ceji.2019.87070.

[16] B. Delecroix, A. E. Abaïdia, C. Leduc, B. Dawson, and G. Dupont, “Curcumin and piperine supplementation and recovery following exercise induced muscle damage: A randomized controlled trial,J. Sport. Sci. Med., 2017.

Descoperă mai mult

Nutriție

Mini “Biblia” Proteinelor part. 1

Rezumat: Ai nevoie de 1.6-2.2g/kg corp de proteine dacă eşti la dietă/vrei masă musculară  Dacӑ ești deja fit, dar vrei să slăbești, 2.8g/kg corp de

Abonează-te si află informații utile despre fitness și nutriție

Acest site utilizează cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența. Vă rugam să vă exprimați acceptul cu folosirea acestora, deasemenea puteți renunța oricând. Citește mai mult.